10 tips om hoog in google te scoren in jouw stad of gemeente, bijvoorbeeld Amsterdam

Na de vele Google-updates met bijkomende grote wijzigingen in de zoekmachine-score voor lokale websites (sites die vooral lokaal opereren en gevonden moeten worden) is hier een lijstje om naast je website te leggen om de basis in ieder geval goed te hebben zodat je straks eerder gevonden word door je directe potentiele klanten.

1 Focus je qua inspanningen op zoekgebied niet alleen of teveel op je 'merk'.

Waarschijnlijk ben je de enige met die naam in jouw markt. Dus gevonden zul je toch wel worden. Indien er wel meerdere bedrijven zijn in je omgeving die dat merk of dienst verkopen dan zijn het er vaak niet veel. Probeer juist wat meer te zijn dan alleen maar het 'merk' voor je klanten.

2 Let op je 'on-site' signalen. Publiceer zaken als je naam, adres, woonplaats en telefoonnummer. Google let op deze signalen bij lokale zoekopdrachten. Ook het gebruiken van keywords in titels en domein-autoriteit horen hierbij.

3 Vergeet niet dat mensen meestal nog niet precies weten wat ze willen. De website bied een betere mogelijkheid om klanten te trekken indien er meer inhoud is dan alleen de specifieke producten met hun kenmerken. Mensen zoeken niet alleen specifiek op die details.

4 Focus niet alleen op wat je te verkopen hebt. Vertel meer over de plek waar je gevestigd bent, hoe je bent gekomen waar je bent etc.

5 Vergeet ook niet de 'off-site' variabelen. Zorg dat je wordt genoemd bij relevante andere lokale sites, google-pagina's etcetera.

6 Onderschat niet de waarde van je homepage. Een slideshow met 10 grote plaatjes zorgt ervoor dat de site trager is (wat slecht is voor je score), het is niet echt content voor de gebruiker (die vaak al niet klikt op slideshows). De homepage moet de klant informatie geven over je bedrijf en de belangrijkste producten of diensten. Ook Google wil content hebben om te bepalen wat voor zaak je hebt, dus indien je slechts wat plaatjes hebt mis je een kans op een hoge score.

7 Wees niet te kort in het beschrijven wat je doet. Alleen maar de info dat je platen verkoopt in Groningen is niet voldoende. Maak speciale paginas met verschilend etype producten en geef veel informatie.

8 Spam niet teveel op je pagina. Gebruik op je homepage niet de stad waar je je op richt tussen 30 andere keywords. Probeer je in te houden.

9 Gebruik niet te lange titels van je pagina's. Dat is niet altijd beter. Wees concreet en kort.

10 Vergeet niet je gegevens te wijzigen indien dit nodig is. Soms staan er oude adressen en telefoonnummers op een site. En doe dit ook overal waar ze te zien zijn. Ook op externe sites.

Vragen? Neem contact op

Uitleg Open Source